Minimálna mzda kamionistov na Slovensku a na západe

alebo Ako európska legislatíva platí inak podľa smeru pohybu slnka

Začínajú sa množiť prípady, kedy slovenskí a českí kamionisti dostávajú pokuty za nízku minimálnu mzdu. Tieto problémy sú hlavne vo Francúzsku a Nemecku. (Nemecko pristupuje benevolentnejšie.) Pri cestnej kontrole si polícia pýta potvrdenie o výške príjmu, resp. si pýta pracovnú zmluvu, ktorá musí obsahovať aj informácie o výške príjmu. Nakoľko vo Francúzsku či Nemecku je minimálna mzda značne vyššia ako u nás, tak na základe novopečených zákonov o minimálnej mzde v niektorých západných krajinách sa našim vodičom udeľujú pokuty za nízku mzdu. Predsa je logické dať niekomu pokutu za to, že má malú mzdu, to mu dozaista pomôže. Okrem toho, že samotný zákon je postavený na hlavu, je na hrane európskych zákonov, možno aj za.

Keďže ja a zrejme ani nikto iný z bežných občanov Slovenska či Čiech nezmeníme francúzsku či nemeckú legislatívu, poďme riešiť problém tak, ako ho máme na stole.

Osobne vidím dve základné možnosti.

Možnosť číslo 1: Držať sa starého známeho hesla politikov: „Papier znesie veľa“. Upozorňujem, že nikoho nenavádzam na podvody a nečestné jednanie odsudzujem! Ale uveďme si hypotetický príklad: Čo keby vodiči (aj izolanti) nákladných automobilov mali okrem svojej pracovnej zmluvy aj „špeciálnu“ zmluvu pre Francúzsko a jeden „špeciál“ aj pre Nemecko? Nakoľko ja som človek ústretový (minimálne v hypotetických prípadoch), by som dané zmluvy dal aj preložiť do francúzskeho a nemeckého jazyka. Takže na mieste hypotetického vodiča by som ukázal „Špeciál“ pracovnej zmluvy aj s nemeckým a francúzskym prekladom.

Možnosť číslo 2, ktorá mi príde nielen jednoduchšia a elegantnejšia, ale hlavne omnoho efektívnejšia je práca na živnosť. Ako živnostník by vodič (aj izolant) nepodliehali žiadnej minimálnej mzde, takže predmetný, na hlavu postavený zákon by bol úplne bezmocný. Okrem toho by kamionista mohol omnoho efektívnejšie narábať s odvodmi pre SP a ZP a samozrejme aj s daňami. Milí vodiči nákladných automobilov! Ak vás ako prvá myšlienka napadlo, že živnosť sa neoplatí, lebo… „medveď na štyri je maco“,  … tak ste na obrovskom omyle. Cena práce vodičov nákladných automobilov je u poctivých zamestnávateľov na úrovni 1 500 až 2 000 EUR, pričom čisté výplaty niekde pri 900 až 1 300 EUR. Ak by vám zamestnávateľ dal ako živnostníkovi 2 000 EUR (cenu práce) a vám by zostalo po zaplatení daní a odvodov menej ako 1 700 EUR, ste sprostý buď vy, alebo váš účtovník. Ale aký hlúpy musí byť ten, čo si drží zlého účtovníka?